Selasa, 24 Februari 2015

BAB 4  TEKANAN EMOSI DALAM KALANGAN GURU  

Stres Maksud : -
- Satu penyakit mental
- akibat proses penyesuaian diri
- beri kesan kepada kehidupan
- timbulkan reaksi fizikal dan emosi
- timbulkan konflik dalam diri   

Punca Stres : -
- ketidakupayaan menghadapi situasi
 - harapan/permintaan terlalu tinggi
- pelaksanaan pelbagai reformasi
- hubungan antara individu
- beban kerja
 - kerja perkeranian
- kerenah pelajar
 - pengiktirafan profesional
- sumber pengajaran
- perhubungan kurang baik dengan rakan sekerja
- sikap ibu bapa
 - sikap pihak pengurusan
 - kurang masa rehat  

 Tahap Stres

1. Tahap amaran/ berjaga-jaga : Mangsa dapat menyelami aktiviti hidup yang dilakukan tapi sukar hendak menumpukan perhatian kepada tingkah lakunya.  
 2. Tahap penentangan -Perlu bantuan luar - Tiada keupayaan dalam menentukan objektif tingkah laku dan kehidupannya. - kekuatan intrinsik dalaman bagi menghadapi kekangan stress semakin terhakis.  
3. Tahap tenat/kelesuan - tak lagi berpegang pada realiti hidup - sentiasa dipengaruhi kemurungan, kurang percaya pada org lain & mementingkan diri dalam perkara yang dilakukan.  

Tahap stres Bergantung Kepada :

1. Jumlah birokrasi
2. Perubahan dalam organisasi
3. Teknologi tinggi
4. Tuntutan pelanggan  

 Langkah Menangani Stres Pekerjaan

- tingkatkan sokongan sosial di tempat kerja
 - praktikkan pemikiran yang rasional dan positif
- berkomunikasi secara berkesan
- tangani kritikan dengan baik
- tangani kemarahan dengan berkesan
- atasi masalah dengan berkesan  

BURN OUT

Maksud : Merupakan satu proses yang beransur-ansur dari seseorang yang komited sehinggalah kehilangan daya minat terhadap kerjaya.
- bebanan tugas luar jangkaan
- ketidakupayaan laksanakan tugas
- pengaruhi produktiviti kerja
- sanggup kehilangan kerja.  

3 Jenis Burn Out
 1- keletihan emosi :dijelaskan dengan perasaan kelesuan dan kehabisan tenaga
 2- depersonalisasi : sikap emosional dan melayakkan murid (klien) seolah-olah mereka            (para     murid) sebagai objek yang tidak berguna serta melabel murid dengan istilah-             istilah tertentu atau technical jargon
3 - kekurangan pencapaian peribadi  

 Kesan Burn-Out
- Boleh musnahkan kehidupan
- bergantung kepada beban tugas
 - perlukan pelbagai pendekatan untuk mengatasinya  

 Burn-out Guru

- kurang bantu bentuk pelajar
- pengurusan organisasi
- ketandusan emosi
- usaha maksimum, hasil minimum  

Tanda-tanda Burn-Out

1. Tanda fizikal - rasa ketandusan dan letih - kerap sakit kepala - gangguan penghadaman - susah tidur  
2. Tanda perlakuan - mudah marah -sensitif - sukar mengawal perasaan - mudah menangis - rasa beban tugas  
3. Tahap burn-out - terlalu penat, jemu dengan kerja rutin/berulang-ulang dalam jangka masa yang panjang. - kurang kemahiran - penempatan kerja yang tidak sesuai - rasa tidaj dihargai - ekspektasi terlalu tinggi  

Kesan Burn-out
1. Keletihan emosi - terlalu letih sehingga tidak berupaya melayan pelanggan, rakan sekerja dan ahli keluarga - emosi x stabil, mnjadi murung, cepat sedih, mudah terasa dan memandang negatif terhadap ssuatu perkara atau perkataan yang diucapkan oleh org lain.  
2. Kesan fizikal - kesihatan terjejas - kardiovaskular - gastrik - mengasingkan diri - bergaduh secara terbuka  
3. kesan organisasi - penurunan produktiviti - pengurusan tentang cuti bertambah - kes tatatertib/ disiplin bertambah.  

Langkah Pengurusan Tekanan Emosi

- Memperbaiki persekitaran am - macam di tempat kerja, kebisingan, bau, pencahayaan dll - Mengadakan sokongan psikologi dan runding cara - Meningkatkan kemahiran pengurusan masa - Melibatkan diri dalam hal keagamaan - Kemahiran relaksasi - Mengekalkan cara hidup sihat dan seimbang - Menggunakan kemahiran berkomunikasi yang berkesan  

Pengurusan Emosi Cara Islam - sentiasa berwuduk - banyakkan membaca Al-Quran - solat sunat - berdoa - bersangka baik - kegiatan luar spt bersukan - amalkan diet - menangis dengan sepuas hati - hargai dan cintai diri  

Lagi Cara menguruskan Emosi - berfikiran realistik terhadap pekerjaan - rancang kerja - tingkatkan kemahiran selesaikan masalah - menerima sebarang perubahan dengan sikap wajar - amalkan komuniksi berkesan - amalkan cara hidup sihat - semaikan semangat berpasukan.     




Related Posts:

  • BAB 6 - PENGURUSAN INOVASI DAN PERUBAHAN PENDIDIKAN INOVASI GURU BAB 6   PENGURUSAN  INOVASI  DAN  PERUBAHAN  PENDIDIKAN  INOVASI  GURU  Bawa perubahan                &nbs… Read More
  • DEFINISI "BURN OUT " DEFINISI "BURN OUT " Definisi: Istilah "burnout" mula-mula diperkenalkan oleh Freudenberger (1974) yang menggambarkannya sebagai perasaan kegagalan dan kelesuan akibat tuntutan yang terlalu membebankan ke atas t… Read More
  • Guru dan Cabaran Semasa Guru dan Cabaran Semasa Nota EDU 3093 Isu dan Cabaran Pendidikan Semasa. Guru dan Perundangan. Tekanan Emosi dalam Kalangan Murid. Tekanan Emosi dalam Kalangan Guru. Inovasi dan Perubahan dalam Pendiddikan. Pengu… Read More
  • DEFINISI STRESS DEFINISI STRESS Definisi 'Stress' 'Stress' atau tekanan melibatkan penggunaan semua sistem yang ada dalam badan yang melampaui keupayaan. Individu berkenaan mendapati sukar menyesuaikan diri dengan keadaan da… Read More
  • Nota Guru Dan Cabaran SemasaSila muat turun nota dari link ini http://image.slidesharecdn.com/notagurudancabaransemasa-130702190738-phpapp02/95/nota-guru-dan-cabaran-semasa-1-638.jpg?cb=1372810097 … Read More

0 ulasan:

Catat Ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.

Popular Posts