BAB
3 TEKANAN
EMOSI DALAM KALANGAN
MURID
·
PENGENALAN
Seseorang guru perlu sentiasa saling menerima antara satu sama lain dan menyediakan
emosi pelajar. Ini penting supaya semua pelajar melibatkan diri dalam setiap
kegiatan keilmuan yang diadakan di sekolah. Emosi pelajar perlu dikekal atau
dipertingkatkan dengan pengajaran guru lebih bersifat pembimbing di sisi.Guru
perlu memahami emosi pelajar kerana perbezaan tingkah laku, sosial dan rohani
dalam kalangan pelajar sememangnya.
2) TANDA-TANDA
AWAL GANGGUAN EMOSI ASPEK EMOSI YANG SEMAKIN SUKAR DILIHAT DALAM KEHIDUPAN PELAJAR KINI ADALAH
SEPERTI BERIKUT :
Ø Empati
iaitu memahami orang lain secara mendalam
Ø Mengungkapkan
dan memahami perasaan
Ø Mengendalikan
amarah
Ø Kemandirian
iaitu berdiri dengan sendiri atau berdikari
Ø Kemampuan
untuk menyesuaikan diri
Ø Disukai
oleh orang lain
Ø Kemampuan
untuk memecahkan atau menghilangkan masalah antara mereka yang berada di
sekeliling
Ø Semangat
setiakawan
Ø Keramahan
Ø Sikap
hormat-menghormati
KEBIASAANNYA
SESEORANG YANG MERASA EMOSINYA TERGANGGU ADALAH SEPERTI BERIKUT
·
Kecemasan dan marah
·
Sukar tunjukkan emosi
tertentu
·
Alami kesulitan
·
Konflik
3)
GANGGUAN EMOSI BOLEH DIKATEGORIKAN KEPADA 3 KUMPULAN
IAITU :-
1. Gangguan
emosi ringan
2. Gangguan
emosi sedarhana
3. Gangguan
emosi berat
4) PUNCA GANGGUAN EMOSI
1. Persekitaran
sekolah
2. Gaya
pengajaran guru
3. Peristiwa
dalam keluarga
4. Pengaruh
keluarga
5. Pengaruh
rakan sebaya
6. Tindakan
guru
5) TANDA-TANDA MASALAH EMOSI DAN SOSIAL DALAM
KALANGAN PELAJAR
ADALAH SEPERTI YANG BERIKUT :
·
Tidak hadir ke sekolah tanpa
sebarang sebab munasabah.
·
Selalu mengantuk atau
tertidur di dalam kelas.
·
Sentiasa kelihatan letih .
·
Kerap sakit perut.
·
Mudah diserang penyakit
·
Duduk dalam keadaan yang
tidak selesa
·
Pencapaian akademik yang semakin merosot
·
Sering berasa cemas, takut
dan benci
6) LANGKAH-LANGKAH
MENANGANI GANGGUAN EMOSI
Ø Peranan
ibu bapa
Ø Tindakan
guru
Ø Gaya
pengajaran
Ø Kepimpinan
guru
Ø Kefahaman
terhadap minat dan sikap pelajar
Ø Kerjasama
Ø Penerapan
nilai
Ø Suasana
ceria
Ø Penerangan
jelas
7) HAK ASASI
KANAK-KANAK
Ø Menurut Hak
Asasi Manusia, setiap warganegara layak mendapat peluang pendidikan
Ø Semua
kanak-kanak berhak untuk belajar bersama-sama.
Ø Kanak-kanak tidak
seharusnya diperkecil atau didiskriminasi
Ø Orang
dewasa yang kurang upaya, menggambarkan diri mereka sendiri sebagai orang-orang
yang terselamat di sekolah khas, mendesak untuk mengakhirkan pengasingan.
Ø Tiada
sebab-sebab perundangan untuk memisahkan kanak-kanak daripada pendidikan
mereka.
8) ANTARA HAK
SETIAP KANAK-KANAK ADALAH SEPERTI YANG BERIKUT
·
Untuk dilahirkan, untuk mempunyai
nama dan kewarganegaraan.
·
Untuk mempunyai
keluarga yang akan menjaga dan menyayangi.
·
Untuk tinggal di dalam
komuniti dan persekitaran yang aman dan damai.
·
Untuk mempunyai makanan
yang mencukupi dan tubuh badan yang aktif dan sihat.
·
Untuk mendapatkan
pendidikan yang baik dan membentuk potensi diri.
·
Untuk diberi peluang
untuk bermain dan beriadah
·
Untuk dilindungi daripada
penderaan, eksploitasi, kecuaian, keganasan dan bahaya
·
Untuk dipertahankan dan diberi
bantuan oleh kerajaan.
·
Untuk berupaya mengekspresi
pandangan sendiri.
9) KONVENSYEN MENGENAI
HAK KANAK-KANAK
v Perkara
2: tiada diskriminasi
v Perkara
3: diberi pelindungan
v Perkara
6: hak untuk hidup
v Perkara
13: kebebasan bersuara
v Perkara
19: diberi peruntukan undang-undang
v Perkara
23: menikmati kehidupan
v Perkara
28:Hak pendidikan
v Perkara
29: halatuju pendidikan
v Perkara
30: hak dalam komuniti
v Perkara
32: dilindungi dari segi ekonomi
v Perkara
34: tiada eksploitasi
10) Hak kanak-kanak:Seksyen 17
Ø Dilindungi
dari segi fizikal
Ø Tiada
penganiayaan
Ø Pergaulan
yang sihat
Ø Hak
kesihatan
Ø Kemudahan
bekalan makanan
Ø Elak
penderaan emosi
T-Shirts - Titanium Cross Necklace - Tatya Tatya Tatya Tatya Tatya Tatya Tatya
BalasPadamT-Shirt titanium bolts - gold titanium T-Shirt apple watch 6 titanium - T-Shirt does titanium have nickel in it - titanium cookware T-Shirt.