BAB 5 INOVASI DAN PERUBAHAN DALAM PENDIDIKAN
Definisi Inovasi
1. sesuatu yg baru diperkenalkan spt kaedah,
sistem, adat, dll yg baru: bank ini telah menghasilkan beberapa ~ dlm
perkhidmatan bank, mis rangkaian mesin teler automatik; ini bererti perancangan
utk mewujudkan ~ dan mencapai kemajuan perlu berlaku setiap masa; 2. perihal
(tindakan dsb) mengadakan,
memulakan, dsb sesuatu yg baru: faktor penting ialah menggalakkan manusia
menggunakan kebolehan kreativiti dan ~ mereka; menginovasi membuat inovasi: negara-negara membangun tidak
berpeluang ~ teknologi tersebut; penginovasi orang yg membuat inovasi, inovator: ~ teknologi.
-Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka-
2. Idea, amalan atau
objek yang dianggap baru oleh seseorang
- Ronger E Miller, 1971 -
3. Idea, konsep atau
strategi baru yang boleh mempertingkatkan sesuatu amalan.
- Glosari
Teknologi Pendidikan-
4. Pembaharuan, modifikasi atau membaiki idea,
benda, ilmu dan ciptaan budaya tamadun dengan tujuan memenuhi fungsi-fungsi
tertentu atau memenuhi citarasa tertentu atau memenuhi pasaran tertentu.
- Sufean Hussin, 2001-
Dalam meniti arus pemodenan dalam bidang pendidikan, kaedah'chalk n talk' sudah tidak relevan lagi buat
masa kini. ( Mahasan Mahmood, 2003 )
Dunia hari ini berubah pada setiap masa terutamanya dari segi Teknologi
Maklumat dan Komunikasi ( TMK )
Trend pembelajaran hari ini :
1. Berasaskan penemuan dan inkuiri dan resos, projek dan pembelajaran
aktif.
2. Menekankan kepada mencari, meneroka, menilai, dan menggunakan maklumat
Strategi Pengajaran Pembelajaran yang inovatif
merangkumi 4 asas penting iaitu
1. Pembelajaran Berasaskan Projek
2. Pembelajaran Berasaskan Masalah
3. Pembelajaran Elektronik ( e-learning )
4. Pembelajaran Berasaskan Laman Sesawang ( web)
Pembelajaran Berasaskan Projek
Pembelajaran berasaskan projek akan Kelebihan pembelajaran
berasaskan projek :-
·
Menarik perhatian murid-murid terhadap satu yang khusus.
·
Memberi peluang
kepada murid untuk menjana idea mengenai topik
tersebut.
·
Mengajar murid erti mnerima dan menghormati pandangan orang lain.
·
Menggalakkan mereka untuk sedia menanggung risiko di atas setiap
keputusan yang diambil.
mengukuhkan
pembelajaran murid sekiranya kandungan projek itu menepati sukatan
pembelajaran. Tugasan berbentuk projek akan menghendaki pelajar untuk
mengaplikasikan perkara yang dipelajari di
dalam kelas di dalam tugasan projek yang dilakukan.
Langkah-langkah pelaksanaan Pembelajaran Berasaskan Projek
1. Kemukakan tugasan
2. Menganalisis masalah
3. Meneroka Masalah
4. Membuat perkaitan
5. Membuat refleksi
Pembelajaran berasaskan projek penting dalam sistem pendidikan masa kini
kerana :-
·
Mewujudkan
komunikasi positif dan perhubungan kolaboratif di kalangan pelajar yang pelbagai.
·
Menarik minat dan memotivasikan pelajar yang kurang menumpukan perhatian
dalam proses P & P.
·
Menolong pelajar dalam memahami dan mengaplikasikan pengetahuan.
·
Menolong pelajar dalam pembelajaran dan menguasai kemahiran menyelesaikan
masalah, berkomunikasi dan pengurusan kendiri.
·
Mengintegrasikan bidang kurikulum, pengajaran bertema dan isu-isu komuniti.
·
Memenuhi keperluan pelajar yang mempunyai tahap pembelajaran dan gaya
pembelajaran yang berbeza.
Pembelajaran Berasaskan Masalah
Pembelajaran Berasaskan Masalah bermula dengan memberi 'masalah dan
memberikan pengamalnya pengalaman untuk menyelesaikan masalah'.
Ianya merupakan salah satu cara pembelajaran yang berpusatkan
pelajar dan lebih kepada berbentuk pengalaman. Ianya mampu mencabar
pengetahuan sedia ada murid bagaimana untuk menyelesaikan masalah
tersebut. Selain daripada itu ianya bersifat kolaboratif dan saling
bergantung di antara satu sama lain.
Langkah-langkah Pembelajaran Berasaskan Masalah :-
1. Kemukakan Masalah
2. Jelaskan hasil pembelajaran yang hendak dijangkakan.
3. Sediakan persekitaran pembelajaran yang selamat.
4. Sediakan bimbingan isi pelajaran dan strategi.
5. Sediakan resos pembelajaran.
6. Adakan maklum balas untuk sesi refleksi.
Pembelajaran Berasaskan Elektronik ( e-learning )
Merupakan pembelajaran yang menggunakan komputer dan juga internet.
Merupakan pembelajaran yang menggunakan komputer dan juga internet.
Pembelajaran elektronik juga dikenali dengan pelbagai nama.
·
Online Learning
·
Technology Based Training
·
Web Based Training
·
Web Based Learning
·
Computer Based Training
·
Computer Based Learning
·
Technology Enhanced Learning
·
Computer Supported Collaborative Learning
Bentuk
Komunikasi
1.
Serentak (
Synchronous ) - chatting, telefon
2.
Tidak
Serentak ( Asynchronous ) - e-mel, SMS, MMS
Ciri-ciri
Pembelajaran Elektronik
·
Boleh
dicapai di mana-mana tempat selagi ada talian internet, tanpa mengira
sempadan geografi.
·
Boleh
dicapai oleh lebih ramai jumlah pelajar.
·
Memerlukan
kemahiran menggunakan komputer dan Internet.
Penggunaan Teknologi dalam Pengajaran
MAKSUD PENGGUNAAN ICT
DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN (P&P)
Penggunaan ICT dalam P&P bermaksud
menggunakan ICT secara terancang dan bersesuaian untuk meningkatkan kecekapan
proses dan keberkesanan P&P. Integrasi ICT dalam P&P ini melibatkan
guru dan pelajar. Ini bermakna ICT digunakan sebagai wahana P&P bukan
belajar tentang ICT.
MANFAAT ICT DALAM PEMBELAJARAN
Penggunaan ICT secara berfikrah,
terancang dan bersesuaian dengan keperluan dalam pembelajaran:
• berupaya meningkatkan kefahaman dan
penguasaan murid terhadap pelajaran
• memberi peluang pembelajaran yang sama kepada semua murid yang pelbagai keupayaan
• meningkatkan motivasi murid
• membolehkan pembelajaran bersendiri (individualise learning )
• membolehkan murid mengakses maklumat yang sukar diperolehi
• membolehkan murid mengumpul maklumat yang diperlukan masa yang lama atau terlalu
mahal untuk dikumpul
• mewujudkan suasana pembelajaran yang menyeronokkan dan mencabar
• membolehkan murid mencuba atau melaksanakan eksperimen yang sukar, terlalu mahal,
mustahil atau bahaya untuk dilaksanakan dengan cara biasa
• meningkatkan daya kreativiti dan imaginasi murid
• memberi peluang kepada murid belajar secara berkesan dengan bimbingan yang minima
• meningkatkan kemahiran ICT
• memberi peluang pembelajaran yang sama kepada semua murid yang pelbagai keupayaan
• meningkatkan motivasi murid
• membolehkan pembelajaran bersendiri (individualise learning )
• membolehkan murid mengakses maklumat yang sukar diperolehi
• membolehkan murid mengumpul maklumat yang diperlukan masa yang lama atau terlalu
mahal untuk dikumpul
• mewujudkan suasana pembelajaran yang menyeronokkan dan mencabar
• membolehkan murid mencuba atau melaksanakan eksperimen yang sukar, terlalu mahal,
mustahil atau bahaya untuk dilaksanakan dengan cara biasa
• meningkatkan daya kreativiti dan imaginasi murid
• memberi peluang kepada murid belajar secara berkesan dengan bimbingan yang minima
• meningkatkan kemahiran ICT
SYARAT UNTUK MEMANFAAT ICT DALAM
P&P
Untuk memperoleh manfaat penggunaan
ICT dalam P&P, perkara- perkara berikut perlu diberi perhatian :
• Pengunaan ICT dalam P&P perlu
dirancang dengan baik, bukan secara bidan terjun atau
sebagai aktiviti sampingan yang tidak ada kaitan dengan kurikulum
• Guru mesti menggunakan ICT bersesuaian dengan kehendak kurikulum atau untuk
menyokong sesuatu pendekatan P&P
• Ada perkakasan dan perisian yang boleh digunakan serta aktiviti pembelajaran yang sesuai
sebagai aktiviti sampingan yang tidak ada kaitan dengan kurikulum
• Guru mesti menggunakan ICT bersesuaian dengan kehendak kurikulum atau untuk
menyokong sesuatu pendekatan P&P
• Ada perkakasan dan perisian yang boleh digunakan serta aktiviti pembelajaran yang sesuai
Kefahaman konsep pengajaran dan
pembelajaran berasaskan mod.
Mod atau pendekatan yang diperkenalkan
untuk integrasi ICT dalam P&P merupakan satu pendekatan untuk memudahkan
guru – guru mengaplikasikan satu proses P&P yang melibatkan teknologi
dengan lebih terancang. Konsep penggunaan ICT dalam P&P boleh dikategori
sebagai :
a) Tutorial
b) Aplikasi
c) Penerokaan ( Eksploratori )
d) Komunikasi
b) Aplikasi
c) Penerokaan ( Eksploratori )
d) Komunikasi
0 ulasan:
Catat Ulasan